Wednesday 16 December 2009

Islam : Sekadar Perbincangan...


Kemana perginya pemimpin Islam?? Persoalan yang cukup serius berlegar dibenak fikiran kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita mendapati isu2 keganasan yang seringkali dikaitkan dengan Islam cukup meluas dan diterima disegenap pelusuk dunia. Jika diimbas, peristiwa 11 September 2001 adalah detik permulaan kepada usaha segelintir pihak yang ingin menutup aib sendiri. Kesannya, umat Islam dijadikan mangsa keadaan.

Wajarkah isu keganasan dikaitkan pula dengan ajaran agama?? Satu daripada bukti Islam diperkotak-katikkan setelah dianggap agama keganasan adalah penyiaran kartun Nabi Muhammad SAW diterbitkan oleh akhbar Jyllands-Posten (Denmark) tanggal 30 Disember 2005. Malangnya, suara yang membantah boleh dianggap si nyamuk dan hanya segelintir yang BENAR2 berkuasa menyuarakan bantahan secara SERIUS. Disebalik kenyataan media yang menyimpang mengenai Islam dan larangan cara hidup Islam, jelas sekali matlamat mereka hanya satu...untuk menjatuhkan Islam dan keindahannya yang selama ini dikepalai oleh golongan Yahudi.

Mungkin ada baiknya juga untuk kita terus mendiamkan diri, tetapi kita seharusnya meletakkan diri kita kepada saudara Islam yang sedang ditindas dek ancaman yang cuba mengikis nilai keislaman dalam kehidupan mereka. Kita mungkin tidak merasai kepahitannya malah masih sempat berketawa.

Pertubuhan Islam "OIC" pula dilihat amat rapuh terutamanya dari aspek perhubungan. Ahlinya yang terdiri dari negara Islam mempunyai nilai penyatuan dan ikatan ukhuwwah yang tidak seindah ajaran Islam yang menggesa penganutnya bersatu.

Sabda Rasulullah SAW, "Seorang Muslim bersaudara dengan Muslim yang lain. Ia tidak menganiayanya, tidak pula menyerahkannya (kepada musuhnya). Barang siapa yang memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi pula keperluannya. Siapa yang melapangkan suatu kesulitan seorang Muslim, Allah akan melapangkan baginya satu kesulitan pula dari kesulitan-kesulitan yang dihadapi di hari kemudian." (Hadis riwayat Bukhari & Muslim dari sahabat Ibnu Umar).

"Jangan jadi seperti enau, melepaskan pucuk masing2"...

No comments:

Post a Comment