Wednesday 25 March 2009

Sejauhmanakah Teater Itu Boleh Memanusiakan Manusia?

Ramai dikalangan rakan-rakan saya yang menyebut bahawa teater memanusiakan manusia. Tetapi, sejauhmanakah kenyataan itu benar. Marilah sama-sama kita renung kembali diri kita terutamanya para penggiat teater di luar sana akan hal ini.

Bagaimanakah teater itu dikatakan memanusiakan manusia? Teater sebagaimana yang diketahui berasal daripada perkataan Greek iaitu Theatron. Di Eropah, pada awalnya teater ini wujud sebagai satu daripada cara spiritual yang diamalkan oleh masyarakat Greek bagi menghormati Dewa Dionysus pada abad ke-6 sebelum masihi. Dari situlah muncul tokoh-tokoh teater yang cukup tersohor seperti Sophocles, Euripedes, Aeschylus, Plato dan Aristotle. Kenyataan berikut menerangkan sedikit tentang Pesta Penyembahan Dionysus ini ;

"The theatre of Ancient Greece evolved from religious rites which date back to at least 1200 BC. At that time, Greece was peopled by tribes that we in our arrogance might label 'primitive'. In northern Greece, in an area called Thrace, a cult arose that worshipped Dionysus, the god of fertility and procreation. This Cult of Dionysus, which probably originated in Asia Minor, practised ritual celebrations which may have included alcoholic intoxication, orgies, human and animal sacrifices, and perhaps even hysterical rampages by women called maenads.

The cult's most controversial practice involved, it is believed, uninhibited dancing and emotional displays that created an altered mental state. This altered state was known as 'ecstasis', from which the word ecstasy is derived. Dionysiac, hysteria and 'catharsis' also derive from Greek words for emotional release or purification. Ecstasy was an important religious concept to the Greeks, who would come to see theatre as a way of releasing powerful emotions through its ritual power. Though it met with resistance, the cult spread south through the tribes of Greece over the ensuing six centuries. During this time, the rites of Dionysus became mainstream and more formalised and symbolic. The death of a tragic hero was offered up to god and man rather than the sacrifice of say, a goat. By 600 BC these ceremonies were practised in spring throughout much of Greece"

Jelas, pada ketika itu teater menjadi sebahagian daripada kepercayaan masyarakat Greek. Ini secara tidak langsung membuat mereka sedar akan hakikat kewujudan Tuhan mereka disamping patuh kepada Nya. Tidak hairanlah pada waktu itu muncul ramai tokoh pemikir yang cukup tersohor sebagaimana yang telah disebutkan pada perenggan sebelum ini. Boleh dikatakan, hati mereka dalam berkarya bukanlah semata untuk menunjukkan kehebatan tetapi untuk kepuasan Tuhan mereka iaitu Dionysus.

Mari kita sama-sama membawa diri kita semula kepada keadaan sekarang, bukan situasinya di Eropah tetapi di Malaysia. Cuba kita lontarkan persoalan, mengapa teater itu masih tidak berjaya mendidik krew mahupun pengarahnya untuk menjadi manusia? Serasanya tidak perlulah lagi saya memberikan contoh kepada persoalan itu. Cuma apa yang ingin saya tegaskan disini adalah aktiviti kesenian khusus ditujukan kepada teater perlu terlebih dahulu menyelidiki kehendak atau halatuju sesebuah pementasan yang ingin dibuat. Jika inginkan kemegahan, makanya tidak perlulah mengatakan dengan lantang bahawa TEATER ITU MEMANUSIAKAN MANUSIA.... Fikirkan, bagaimana penonton ingin mendapat mesej yang kononnya ingin disampaikan kepada mereka sedangkan ahli produksi itu sendiri terutamanya pengarah tidak ingin langsung mengambil iktibar daripada cerita yang dipentaskannya, sebaliknya melalaikan diri dengan dunia, sombong, riak lagi takabur. Ingatlah, sesungguhnya niat yang bersih itu akan mendapat petunjuk dari ALLAH S.W.T, namun celakalah bagi mereka yang berniat buruk terhadap sesuatu yang baik.

Kita seharusnya sedar akan diri, barulah kita akan sedar akan Pencipta, kemudian barulah datang kesedaran lain dalam diri kita. Disamping itu, saya juga mengingatkan diri saya yang sedang cuba mementaskan persembahan Dekon agar tidak terlalu inginkan kejayaan sebaliknya menyampaikan input kepada penonton yang hadir...

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment