Sunday 19 April 2009

Dekon Kesumat


SINOPSIS DEKON KESUMAT


“Kesumat” mengisahkan tentang kisah silam seorang bekas penagih dadah yang kini telah dipenjarakan dan hanya menghitung hari untuk dijatuhkan hukuman gantung sampai mati diatas kesalahan membunuh.

Suria yang telah dilepaskan dari pusat serenti ternyata telah mengalami banyak perubahan pada dirinya. Sebaik sahaja dia pulang ke kampung halamannya, Kampung Dulang, Jariah, ibunya amat gembira melihatkan perubahan yang berlaku kepada anak tunggalnya itu. Pada masa yang sama, Syafika cukup mencemburui Suria yang disukai Hakimi. Syafika yang turut menyimpan perasaan terhadap Hakimi telah mengaturkan satu rancangan bagi menghilangkan rasa cinta dan sayang Hakimi terhadap Suria, sekaligus menghalaunya dari kampung itu.

Kejadian itu telah menyebabkan rasa kesumat menguasai hati Suria. Malahan, tindakan Suria atas reaksinya terhadap perbuatan fitnah Syafika itu telah membuatkan dia dipenjarakan dan hanya menghitung hari bagi menunggu hukuman mati.

“Biar KESUMAT ini, berakhir di sini, jangan lagi nanti menenggelamkan hati...”


*******


Sekalung Penghargaan buat semua krew yang telah terlibat bagi menjayakan Dekon Kesumat ini. AYIE, LEZA, SYIRA, ATIE, MELLEY, BIGOL, AMEDAH, SAMANTHA, ROY, ERA, ZULKHALIF, MESHMORO, ZIZI, PIE... U all da best. Kemenangan yang kita capai (Naib Johan & Skrip Terbaik) adalah kemenangan kita bersama. Thank u all.


Kepada rakan-rakan thn tiga teater (MEIJI, AS, SOPENG, SHA, SHIMA, OPI) yang juga mementaskan karya Dekon masing2, tahniah kerana akhirnya kita bersama-sama dapat menghidupkan kembali Dekon dipersada dunia teater yang seterusnya akn menjadi ikutan kepada junior2 kita.


Terima Kasih yang tidak terhingga kepada DR.ZAINAL ABD LATIFF kerana telah banyak mengajar saya ilmu kepengarahan yang cukup berkesan apabila saya gunakan kepada para pelakon saya. Juga tidak lupa kepada DR.ANDIKA AZIZ HUSIN yang banyak membimbing saya ke arah penghasilan dekon acuan UMS. Kepada EN.MURSALIN, terima kasih atas bimbingan dan cadangan yang diberikan bagi memantapkan lagi Dekon Kesumat ini.


Semoga Dekon ini akan terus diperkasakan pada masa akan datang...


"KE ARAH MEMPERKASAKAN DEKON"

No comments:

Post a Comment