Monday 23 February 2009

Salah Tafsir Masyarakat Melayu Pada Tradisi Sendiri...

Pernahkah anda semua tertanya-tanya, adakah masyarakat Melayu itu mengenali tradisinya sendiri? Pasti jawapan yang kita perolehi adalah "Ya". Tapi, sejauhmanakah kebenaran itu, cuba kita renung sejenak tentang isu ini.

Meskipun isu ini adalah amat kecil untuk dibincangkan bagi sesetengah pihak, tetapi saya sendiri sebagai masyarakat Melayu menganggap bahawa ini merupakan satu titik permulaan kepada kehancuran tradisi Kemelayuan yang kononnya menjadi tunjang kepada penduduk asal tanah Melayu ini. Seringkali kita mendengar laungan "Takkan hilang Melayu di dunia". Tapi, cuba kita persoalkan pada mereka yang hanya tahu melaung tetapi hanya "mengabihkan boreh yo".

Sebagaimana yang kita tahu, masyarakat Melayu beratus tahun dahulu hidup dengan penuh sopan dan kesusilaan yang harus dijaga. Kemudiannya amalan ini dianjakkan menjadi satu adat. Selain itu, cara pertuturan masyarakat Melayu pada masa itu cukup cantik dengan kiasan dan perlambangan atau metaforanya. Maka, wujudlah pada masa itu kiasan atau peribahasa bagi bertujuan untuk ingat-mangingatkan antara satu sama lain tetapi dilakukan secara halus. Setelah beratus tahun lamanya, tradisi pertuturan yang menggunakan kiasan ini diperturunkan kepada kita, masyarakat moden. Namun, apa yang memalukan adalah aspek pentafsirannya yang agak lemah bagi memahami maksud sebenarnya.

Sebagai contoh, "Biar mati anak, jangan mati adat". Pastinya ramai yang menganggap bahawa ungkapan peribahasa tersebut agak kasar, mungkin salah satu tafsirannya adalah adat itu lebih penting dari anak. Ingin saya tegaskan disini bahawa tafsiran itu adalah SALAH. Tafsiran yang begitu sengkek hanya melihat pada luaran sahaja. Sebaliknya, maksud sebenar peribahasa tersebut adalah "Adat merupakan hukum, jadi hukum perlu dipegang", Hukum atau kata lainnya adalah undang-undang. Sebenarnya, peribahasa ini bermula dengan satu cerita di Sumatera dimana seorang anak Raja ditangkap kerana berzina. Pada ketika itu, hukuman bagi zina adalah bunuh. Namun, pada hari hukuman tersebut dijalankan, sempat Permaisuri Tuanku Raja berbisik supaya mengampunkan anak mereka. Tuanku Raja menjawab, "Biar mati anak, asal jangan mati adat".

Selain itu, salah tafsiran terhadap perkataan dalam peribahasa turut berlaku. Contohnya, "Bagai melepaskan BATUK di tangga". Adakah peribahasa ini benar menepati maksud yang ingin disampaikan. Jawapannya tidak. Ini kerana kesalahan ejaan atau mungkin tafsiran pihak tertentu. Peribahasa yang sebetulnya adalah "Bagai melepaskan BATOK di tangga". Batok bermaksud tempurung yang digunakan sebagai "pencedok" air dari tempayan dan diletakkan di tangga luar bagi membasuh kaki.

Terdapat juga pencabulan bahasa yang dilakukan oleh masyarakat Melayu sendiri secara sedar atau tidak. Sebagai contoh, peribahasa asalnya ialah "Biar lambat asal selamat", tetapi masyarakat kita sekarang mengubahnya kepada "Biar cepat asalkan selamat". Ini secara langsung kita sendiri telah mencabul hak asasi tradisi yang kita warisi. Sedangkan apabila Sultan Melayu ditentang, masyarakat kita bangkit. Kenapa terjadinya sebegini?

Sahabat-sahabat, sesungguhnya kita sebagai Masyarakat Melayu harus sedar bahawa tradisi amat penting untuk kita fahami. Jangan hanya pandai menyebut tentangnya, tetapi isinya kita langsung tidak tahu. Semoga kita dapat sama-sama belajar daripada ulasan saya ini dan ambil iktibar.

Ingat, kita perlu sedar diri, sedar ruang, sedar teman dan pelbagai lagi kesedaran agar kehidupan kita tidak leka. Wallahhua'lam...


P/S ; Pie, pasal teori ZAL tu mungkin lambat sikit aku post sebab aku belum cukup maklumat lagi. Takut salah tafsir pulak hehehe...

1 comment: