Sunday 17 May 2009

Pementasan Bangsawan : Delima Mustika Sakti


Pada malam semalam saya sempat melihat sebuah pementasan teater bangsawan yang dibawakan oleh Kumpulan Bangsawan Seri Mahkota Alam, Johor Bahru. Semalam merupakan hr yang kedua dan akan berakhir pada hr ni. Pementasan berlangsung di Panggung Bandaraya berhadapan dengan Dataran Merdeka.

Bangsawan Delima Mustika Sakti mengisahkan tentang Seri, seorang gadis yang dipelihara oleh keluarga Sang Pendeta Buana sejak kecil. Apabila dewasa, Seri menjadi pilihan hati Raja Jauhar Nilam Shah untuk dijadikan permaisurinya. Walau bagaimanapun, Seri telah disumpah oleh Sang Pendeta Wara yang menyalahgunakan ilmu kebatinan yang dimilikinya sehingga Raja Jauhar Nilam Shah tidak dapat mengenali wajah isterinya sendiri. Hanya cincin mohor daulat kerajaan negeri pemberian Raja Jauhar Nilam Shah kepada Seri yang dapat menghapuskan sumpahan tersebut.

Sedikit komentar :
- Saya amat suka pada lakonan pemegang watak Seri (Natasha Mohd Yazir). Cukup menghayati watak. Dia berjaya menyampaikan perasaannya kepada penonton. Syabas!!
- Pemegang watak Sang Pendeta Wara (Zamri Pangat) juga menunjukkan lakonan yang amat berkesan pada saya sebagai watak antagonis.
- Kelemahan jelas terpancar kepada pemegang watak Raja Jauhar Nilam Shah (Mohd Fazry A.Rahman). Ada sesuatu yang kurang dari aspek lontaran perasaannya.
- Secara keseluruhan, teater ini cukup menarik untuk ditonton.

Jadi, bagi mereka yang berkesempatan untuk melihat sendiri teater bangsawan Delima Mustika Sakti, saksikan pada jam 8.30 malam ini di Panggung Bandaraya berhadapan dengan Dataran Merdeka. MASUK PERCUMA... Namun bagi mereka yang tidak berkesempatan, jangan susah hati. Sebuah lagi pementasan teater bangsawan yang bertajuk Panglima Indera Kayangan akan diadakan pada 12-14 Jun nanti ditempat yang sama.

No comments:

Post a Comment